۱۳۸۵/۱۰/۰۴ ساعت 12:39 توسط طاهره کرمی | 

آنچه می خوانید بخشهای نتیجه گیری و ارائه پیشنهادات مقاله "بررسي وبلاگ هاي کتابداري ايراني و نقش آنها در اطلاع رساني به جامعه کتابداري ايران" است که در همایش "مبانی حرفه کتابداری و اطلاع رسانی" در دانشگاه شهید بهشتی تهران ارائه شد. لازم به ذکر است که برای انجام این پژوهش دو راهنمای وبلاگ های کتابداری ایرانی تهیه شده است.
۱- راهنمای وبلاگ های کتابداری و اطلاع رسانی ایرانی
  (شامل کلیه وبلاگ ها)
۲- راهنمای وبلاگ های کتابداری و اطلاع رسانی ایرانی روزآمد (استفاده شده در این پژوهش)

نتايج و پيشنهادات

نتايج پژوهش نشان مي دهند که کتابداران ايراني خصوصا دانشجويان کتابداري بصورت انفرادي اقدام به تهيه وبلاگ مي کنند. اکثر اين وبلاگ ها با اهداف خبر رساني و روزآمدي دانش کتابداري و اطلاع رساني بوجود مي آيند ليکن تعداد قابل توجهي هم در زمينه هاي خاص موضوعي مانند فهرستنويسي و رده بندي دانش, مديريت دانش, مباحث مرجع, نقد کتاب و ... فعاليت مي کنند. از طرفي وبلاگ هاي انجمن هاي کتابداري و اطلاع رساني رشد قابل توجهي داشته اند. از نظر سطح تحصيلات نويسندگان وبلاگ ها با توجه به يافته هاي موجود کارشناسان ارشد کتابداري و دانشجويان کارشناسي ارشد و دکتري کتابداري سهم بيشتري داشته و وبلاگ هاي آنان بيشتر حاوي مطالب توليد شده توسط خود آنان است. نکته قابل توجه تعداد بسيار اندک وبلاگ هاي کتابخانه اي است که متاسفانه نشانه بي علاقه بودن کتابداران شاغل در کتابخانه ها يا بي اطلاعي آنان نسبت به پديده وبلاگ و مزاياي آن براي کتابخانه هاست. رشد قابل توجه ايجاد وبلاگ هاي کتابداري در سال 1384 (50 وبلاگ) مي تواند به خاطرپيدايش ابزار وبلاگ نويسي بلاگفا باشد که در اواخر سال 1383 معرفي شد, اين نظريه همچنين با توجه به اينکه بيش از 63 درصد وبلاگ هاي کتابداري (56 وبلاگ) با استفاده از اين ابزار تهيه شده اند, تاييد خواهد شد. تهيه اخبار و اطلاعات براي کتابداران, اطلاع رساني يا اشاعه اخبار مهم کتابداري, روزآمدي دانش کتابداري و اطلاع رساني به عنوان بيشترين اهداف کتابداران از وبلاگ نويسي مطرح شده اند, اين مسئله علاقه کتابداران را به اشتراک دانش و يافته هاي خود با ديگران نشان مي دهد. در زمينه بيشترين نوع مطالب منتشر شده در وبلاگ هاي کتابداري مواردي مانند: اخباري از دنياي کتابداري و کتابخانه ها, مقالات کوتاه و آيتم هاي خبري, لينک به منابع مقالات يا آيتم هاي خبري, ارائه مقالات تخصصي يا لينک به آنها, لينک به ساير وبلاگ ها و وب سايت ها نيز نشاندهنده علاقه وافر کتابداران به نشر آخرين اخبار و يافته هاي مرتبط با رشته آنان است؛ همچنين برخي وبلاگ ها نيز تنها به انتشار مقالات تهيه شده توسط نويسنده خود پرداخته اند, و بالاخره اينکه مسئله روزآمدي در وبلاگ هاي کتابداري قدري جاي تامل دارد, علاوه بر اينکه بيش از نيمي از وبلاگ هاي مورد بررسي در فواصل متفاوت روزآمد مي شدند, ساير وبلاگ ها نيز که داراي تناوب روزآمدي ديگري بودند, به خاطر وقفه هاي کوتاه يا طولاني مدت از دو ماه تا دو سال, به نظر مي رسيد در واقع از همان الگوي متفاوت پيروي مي نمايند, البته اين نوع روزآمدي ممکن است در نتيجه محدوديت هايي از قبيل عدم دسترسي به اينترنت در برخي مواقع, خصوصا براي دانشجويان, يا فيلتر شدن برخي وبلاگ ها باشد.

با توجه به يافته هاي پژوهش پيشنهاد مي شود:

1-      کتابداران و اطلاع رسانان ايراني براي اشاعه دانش خود و اشتراک آن با ديگر کتابداران بيشتر از وبلاگ استفاده نمايند.

2-   کتابداران سعي کنند براي برقراري ارتباط با ساير همنوعان خود در سراسر دنيا مطالب خود را به دو زبان فارسي و انگليسي بنويسند.

3-   اساتيد و مدرسان دانشگاهها براي تعامل با دانشجويان خود و ارائه تکاليف درسي آنان و معرفي مطالب و مقالات مورد نياز به عنوان يک وسيله مکمل از وبلاگ استفاده کنند.

4-   کتابخانه هاي دانشکده اي و دانشگاهي که از نيروي کتابدار متخصص بيشتري بهره مي برند با ايجاد وبلاگ در اين راه پيشرو شده و براي خدمات رساني بيشتر از اين پديده ساده بهره ببرند.

5-   کتابخانه هاي عمومي با طيف گسترده اي از کاربران خصوصا کودکان و نوجوانان با استفاده از وبلاگ به تعامل با اين قشر پرداخته و خدمات خود را براي کسانيکه امکان رفتن به کتابخانه را ندارند به وسيله وبلاگ به خانه هاي آنان ببرند.

6-   کتابداران و اطلاع رسانان در وبلاگ هاي خود از حالت خبري بيشتر به سوي توليد محتوي و بحث هاي انتقادي در زمينه هاي موضوعي متفاوت پيش بروند.

7-   وبلاگ هاي گروهي کتابداري و اطلاع رساني مي توانند باعث پرورش حس همکاري و تجربه کار مشترک در ميان کتابداران باشند و در آينده آنان را با ارائه کارهاي مشترک و فوايد آن آشنا سازند,از نمونه هاي عملي اين وبلاگ ها مي توان از وبلاگ گروهي کتابداران ايران نام برد که هم اکنون با مشارکت ۳۱ کتابدار از نقاط مختلف ايران و جهان نگهداري و پشتيباني مي شود.

 

مشخصات
سال 1384 براي پايان نامه كارشناسي ارشدم وبلاگي با نام "وبلاگ كتابداري" ايجاد كردم كه حدودا تا ده سال بعدش مطلب مي نوشتم ولي زندگي... الان دوباره قصد نوشتن كرده دلم...اينبار نه فقط براي درس و پايان نامه...