وبلاگ نويس فرهيخته: استفاده ازوبلاگ براي پيشبرد سوادآموزي دركلاس. نوشته: ديويد هوفيكر
ترجمه : اميررضا اصنافي
اين مقاله، به كاويدن نقش وبلاگها يا "بلاگها " درمحيطهاي كلاسي ميپردازد.بلاگها، كه به نشريات يا وقايع روزانه شخصي شباهت دارند و حوزه پيوسته اي را فراهم ميكنند كه درآن خود-تعبيري و خلاقيت تشويق ميشود و ارتباطات پيوسته ايجاد ميشوند،يك فرصت عالي را براي آموزشگران به منظورپيشرفت در باسوادي ازطريق روايت ماجرا و گفتمان به وجود مي آورند. اين مقاله، به بررسي اهميت سواد و روايت ماجرا دريادگيري ميپردازد، آنگاه اين مفاهيم را با ويژگيهاي بلاگها دركناريكديگرقرارميدهد. اين مقاله،عملا، نمونه هايي ازبلاگها را نيز مرورميكند.
برخی کارکردهای آموزشی و پژوهشی وبلاگها. نوشته: مریم صراف زاده
بلاگها یا وبلاگها بطور روزافزونی در خلال 5 سال گذشته عمومیت یافته ودر تمام محیط وب ریشه دوانده و کارکردهای متفاوتی از دفترچه خاطرات روزانه گرفته تا روزنامه نگاری اینترنتی یافته اند. در ایران وبلاگ نویسی از آبان ماه سال 1380 ایجاد شد . اهمیت وبلاگ در ایران تا آنجاست که ایران طی این مدت کوتاه رتبه چهارم جهان را از لحاظ تعداد وبلاگها به خود اختصاص داده است[2]. وبلاگها از نقطه نظرات اجتماعی، سیاسی، هنری و ... مورد بررسی قرار گرفته اند اما به کارکردهای علمی و پژوهشی آنان چندان پرداخته نشده است. در این مقاله به برخی از این کارکردها اشاره شده است.