۱۳۸۴/۰۷/۲۶ ساعت 8:30 توسط طاهره کرمی | 
دو مقاله جدید در مجله الکترونیکی نما

وبلاگ نويس فرهيخته: استفاده ازوبلاگ براي پيشبرد سوادآموزي دركلاس. نوشته: ديويد هوفيكر
ترجمه : اميررضا اصنافي
اين مقاله، به كاويدن نقش وبلاگها يا "بلاگها " درمحيطهاي كلاسي ميپردازد.بلاگها، كه به نشريات يا وقايع روزانه شخصي شباهت دارند و حوزه پيوسته اي را فراهم ميكنند كه درآن خود-تعبيري و خلاقيت تشويق ميشود و ارتباطات پيوسته ايجاد ميشوند،يك فرصت عالي را براي آموزشگران به منظورپيشرفت در باسوادي ازطريق روايت ماجرا و گفتمان به وجود مي آورند. اين مقاله، به بررسي اهميت سواد و روايت ماجرا دريادگيري ميپردازد، آنگاه اين مفاهيم را با ويژگيهاي بلاگها دركناريكديگرقرارميدهد. اين مقاله،عملا، نمونه هايي ازبلاگها را نيز مرورميكند.

برخی کارکردهای آموزشی و پژوهشی وبلاگها. نوشته: مریم صراف زاده
بلاگها یا وبلاگها بطور روزافزونی در خلال 5 سال گذشته عمومیت یافته ودر تمام محیط وب ریشه دوانده و کارکردهای متفاوتی از دفترچه خاطرات روزانه گرفته تا روزنامه نگاری اینترنتی یافته اند. در ایران وبلاگ نویسی از آبان ماه سال 1380 ایجاد شد . اهمیت وبلاگ در ایران تا آنجاست که ایران طی این مدت کوتاه رتبه چهارم جهان را از لحاظ تعداد وبلاگها به خود اختصاص داده است[2]. وبلاگها از نقطه نظرات اجتماعی، سیاسی، هنری و ... مورد بررسی قرار گرفته اند اما به کارکردهای علمی و پژوهشی آنان چندان پرداخته نشده است. در این مقاله به برخی از این کارکردها اشاره شده است. 
 

مشخصات
سال 1384 براي پايان نامه كارشناسي ارشدم وبلاگي با نام "وبلاگ كتابداري" ايجاد كردم كه حدودا تا ده سال بعدش مطلب مي نوشتم ولي زندگي... الان دوباره قصد نوشتن كرده دلم...اينبار نه فقط براي درس و پايان نامه...